ФАИ06
1. |
Наслов на нaставниот предмет |
|
|
Физика на Земјата и атмосферата со |
|||
|
|
|
|
екологија |
|
|
|
2. |
Код |
|
|
ФАИ06 |
|
|
|
3. |
Студиска програма |
|
|
Изборен предмет за студиските |
|||
|
|
|
|
програми: |
|
|
|
|
|
|
|
Физика со астрофизика, Физика со |
|||
|
|
|
|
геофизика и метеорологија, Наставна |
|||
|
|
|
|
физика, Математика-физика. |
|||
4. |
Организатор на студиската програма |
|
|
Институт за физика, ПМФ |
|||
|
(единица, односно институт, катедра, оддел) |
|
|
|
|||
5. |
Степен (прв, втор, трет циклус) |
|
|
Прв циклус |
|
|
|
6. |
Академска година/семестар |
|
|
Втор/четврт |
7. |
Број на ЕКТС |
4 |
|
|
|
|
семестар |
|
кредити |
|
8. |
Наставник |
|
|
Вон. проф. д- |
р Гордана Апостоловска |
||
9. |
Предуслови за запишување на предметот |
|
|
Основни познавања од математика и |
|||
|
|
|
|
физика. |
|
|
|
10. |
Цели на предметната програма (компетенции): |
|
|
|
|||
|
Главна цел е примена на физичките закони за објаснување на природните појави на |
||||||
|
нашата планета и запознавање на студентите со можностите на физичките науки во |
||||||
|
заштита на нашата планета. Стекнатите знаења за Земјата како планетарно тело ќе им |
||||||
|
овозможат на студентите полесно следење на предмети од геофизиката, астрономијата |
||||||
|
и метеорологијата. За професорите по математика – физика кои ќе предаваат во |
||||||
|
основните училишта ќе им овозможи |
основа за проектни активности поврзани со |
|||||
|
природната средина и нејзината заштита. |
|
|
|
|
|
|
11. |
Содржина на предметната програма: |
|
|
|
|
|
|
|
Настанок на Сончевиот ситем. Настанок на Земјата и Месечината. Старост на Земјата |
||||||
|
(геолошка скала; радиоактивно датирање). К-Т граница. Методи за определување на |
||||||
|
големината и формата на Земјата.Гравиметрија. Внатрешна структура на Земјата. |
||||||
|
Земјотреси(сеизмички бранови, сеизмичка сенка, макросеизмичка скала, Рихтерова |
||||||
|
скала, сеизмограми, микросеизми). Настанок на цунами.Вулкани (основни елементи, |
||||||
|
видови на вулкански материјал, следење на вулкански активности, вулкани надвор од |
||||||
|
нашата планета). Геоелектрика. Магнетно поле на Земјата (потекло и негови |
||||||
|
параметри, палеомагнетни истражувања). Сончева активност и соларно-терестријална |
||||||
|
поврзаност. Теорија на глобална тектоника (граници на тектонските плочи, Вегнерова |
||||||
|
хипотеза, реверзебилност на геомагнетното поле, средноокеански рбети и ивични |
||||||
|
магнетни аномалии, огнени точки). Настанок на годишни сезони. Определување на |
||||||
|
соларна константа. Настанок, развој, состав и структура на Земјината атмосфера. |
||||||
|
Метеоролошки елементи и инструменти. Услови и процеси за формирање на облаци и |
||||||
|
врнежи и нивна класификација. Ефектот на стаклена градина. Проблемот на |
||||||
|
уништување на озонскиот слој. Кисели дождови. Глобалното затоплување и негови |
||||||
|
последици. Астрономски фактори за климатските промени (теорија на Миланковиќ). |
||||||
|
Од вселената во заштита на планетата. Нови видови на енергетски ресурси (зелена |
||||||
|
енергија) и политика на оддржлив развој. |
|
|
|
|
|
|
12. |
Методи на учење: активно учество на предавањата, пребарување на литература и И.Т. |
||||||
|
ресурси, подготовка на семинари, решавање на нумерички задачи, изработка на |
||||||
|
проектни задачи. |
|
|
|
|
|
|
13. |
Вкупен расположив фонд на време |
|
4 кредити x30 часови = 120часови |
14. |
Распределба на расположивото време |
|
60 контактни и 60 неконтактни часови |
|
|||||||||||||
15. |
Форми на наставните активности |
|
|
15.1 |
|
Предавања-теоретска |
|
|
30 часови |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
настава |
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
15.2 |
|
Вежби (лабораториски, |
30 часови |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
аудиториски), |
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
семинари, тимска |
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
работа |
|
|
|
|
||
16. |
Други форми на активности |
|
|
16.1 |
|
Проектни задачи |
|
|
15часови |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
16.2 |
|
Самостојни задачи |
|
|
15часови |
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
16.3 |
|
Домашно учење |
|
|
30 часови |
||||
17. |
Начин на оценување |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
17.1. |
|
|
Тестови |
|
|
|
|
60 |
бодови |
|
|
|
|
|||
|
17.2. |
|
|
Семинарска работа/проект |
|
|
20 |
бодови |
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
(презентација:писмена и усна) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
17.3. |
|
|
Активност и учество |
|
|
|
|
20 |
бодови |
|
|
|
|
|||
18. |
Критериуми |
за оценување (бодови/оценка) |
|
|
до 50 бода |
|
5 (пет) (F) |
||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
од 51 до 60 бода |
|
6 (шест) |
(E) |
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
од 61 до 70 бода |
|
7 (седум) (D) |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
од 71 до 80 бода |
|
8 (осум) |
(C) |
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
од 81 до 90 бода |
|
9 (девет) (B) |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Од 91 до 100 бода |
|
10 (десет) (A) |
|||||
19. |
Услови за потпис и полагање на завршен |
|
|
Освоени минимум 30 |
бода |
|
|||||||||||
|
испит |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20. |
Јазик на кој се изведува наставата |
|
|
|
|
Македонски |
|
|
|
|
|||||||
21 |
Метод на следење на квалитетот на наставата |
|
Континуирано следење и проверување |
||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
на работата на студентите преку |
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
тестови и дискусии. |
|
|
|
|
|||
22. |
Литература |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
Задолжителна литература |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
22.1 |
|
Ред.број |
Автор |
Наслов |
Издавач |
|
|
Година |
||||||||
|
|
|
1. |
|
F. W Taylor |
Elementary Climate |
OxfordUniv.Pre |
|
2005 |
|
|||||||
|
|
|
|
|
|
Physics |
|
|
|
|
ss |
|
|
|
|
||
|
|
|
2. |
|
C. Plummer, |
Physical Geology |
McGraw-Hill |
|
2009 |
|
|||||||
|
|
|
|
|
D. Carlson, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
D. McGeary |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. |
|
Г. Апостоловска |
Физика на |
|
|
Интернаскрипт |
|
2011 |
|
|||||
|
|
|
|
|
|
Земјата и |
|
|
а |
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
атмосферата со |
|
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
екологија |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
22.2 |
|
Дополнителна литература |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
Ред.број |
Автор |
Наслов |
Издавач |
|
|
Година |
||||||||
|
|
|
1. |
|
V. Faraoni |
Exercises in |
Springer2006 |
|
2006 |
|
|||||||
|
|
|
|
|
|
Environmental |
|
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
Physics |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
2. |
|
Г. Апостоловска, |
Физика и |
|
|
Институт за |
|
2006 |
|
|||||
|
|
|
|
|
Л. Барандовски |
заштита на |
|
|
физика, ПМФ |
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
природната |
(Темпус |
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
средина |
|
|
издание) |
|
|
|
|
П | В | С | Ч | П | С | Н |
---|---|---|---|---|---|---|
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |